کد مطلب:224075 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

ورود حضرت رضا به شهر نیشابور
شهر نیشابور در قرن دوم اسلام از بزرگترین شهرهای ایران و پر جمعیت ترین آنها بوده است.

تاریخ گذشته جغرافیایی كنونی آن نشان می دهد كه این شهر دارای عظمتی بود چنانچه از برخی از كلمات خبر ورود آن حضرت علیه السلام و جریان بیان حدیث سلسلة الذهب و كیفیت حركت و نزول برای نماز این عظمت شهر و بزرگی و كثرت جمعیت به دست می آید.

مثلا شهر دوازده هزار قنات رو به قبله داشته است.



[ صفحه 483]



یا دوازده هزار قلمدان مرصع به طلا بیرون كشیده اند تا حدیث را بنویسند یا اول آفتاب حضرت علیه السلام سوار می شود و اول ظهر وسط بازار نیشابور می رسید كه صدای اذان بلند می شود و حضرت علیه السلام برای نماز نزول اجلال می فرماید و شواهد دیگر كه در محل خود ذكر شده.

همسر حضرت

از حدیث احمد بن زیاد از یاسر خادم چنین استفاده می شود كه چون حضرت رضا علیه السلام به مرو تشریف آورد و امر بیعت و خلافت تمام شد و در همان روز سه عقد و تزویج بسته شد كه یكی دختر مأمون برای حضرت جواد الائمه بود تقاضا كرد بنویسد حضرت جواد الائمه به خراسان آمد امام علیه السلام به عللی از این جهت خودداری كردند تا مأمون اصرار و تأكید كرد تا مأمون نوشت آن حضرت حركت كند ولی نه از راه كوفه و قم بلكه از راه بصره و اهواز و فارس تا به مرو برسند.

برخی این مسیر را برای خود حضرت رضا علیه السلام نوشته اند و ظن قوی این است كه حضرت جواد علیه السلام را مأمون خواست و آن حضرت هم به خراسان حركت فرمود و از مسیر اهواز و فارس آمد وقتی رسید كه پدرش مسموم و مقتول شده به زیارت قبر آن حضرت آمد و از آنجا به بغداد رفت و امر زفاف در بغداد صورت گرفت و از آنجا به مدینه باز گشتند.

شواهد تاریخی در این باره بسیار است كه در همین كتاب ملاحظه می فرمائید و این امر متباین با موضوع تجهیز و تدفین آن حضرت نیست كه امام را باید امام غسل دهد و كفن ودفن نمایداین صورت ظاهر امر است.



قیل لی انت اوجه الناس فی

كل كلام من المقام بذیه



لك فی جوهر من كلام فنون

ینثر الدر فی ید مجتنیه



فعلی ما تركت مدح بن موسی

و الخصال التی تجمعن فیه



قلت لا اهتدی لمدح امام

كان جبریل خادما لابیه